Varde inspiration!

Efter fårklippningen fortsatte veckan med modeteckning! Vi skulle låta kreativiteten flöda, bland annat med hjälp av collage, kolteckning och skraffering. Det blev två intensiva och roliga dagar!

                        
                                  Térèse framför collage och inspirationsmaterial.

                                    
                           
Jag tyckte att det var roligt att bara få klippa och klistra och samla sådant som jag tycker är fint. Mitt gemensamma tema blev överdimensionerade halsdukar, som ju passar bra nu på hösten. När vi skulle skraffera, alltså gnugga en mjuk blyerts över en mönstrad yta, hittade jag en liten näverask i elevköket och det slog mig att det faktiskt finns något som heter just näverstickning! Mitt nästa projekt ska absolut bli en stor näversjal! Jag har redan råkat köpa garnet...

                       
När vi gjorde collagen skulle vi hitta olika delar som återspeglade kropp, yta, mönster och plagg. Här är Signes samlade verk. 

                     
Jag tyckte det var roligt att skraffera fram olika mönster och kalkera av siluetter som jag sedan kombinerade. Eftersom jag vanlitgvis målar små och snirkliga mönster var steget inte långt till att måla mina siluetter och mönster med flytande tusch. Nu gäller det bara att lyckas överföra mina mönster till stickningen... 

Man måste ju ta vara på det lilla ljus som fortfarande når över bergskammen; enligt rykten når solen aldrig hit under vinterhalvåret...  

                       
Det finns en fin liten skogsväg nedanför skolan, där man ser ut över Insjön. Tyvärr var solen på fel sida om dalen..

                     
                          Det står härbren lite varstans i skogsbrynen.

    
                                                    All you need is löv!

Kommentarer
Postat av: mamma G

Nog är ni kreativa på olika sätt, oxå med orden...all you need is löv tex, den ska jag lägga på minnet. Fast det där med att solen inte kommer över bergskammen låter ju förskräckligt! Hur ska ni klara det..då måste det vara mycket som lyser upp på andra sätt..inget för mig dock som blir så trött av mörket...kram till er båda

2010-10-14 @ 15:42:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0