Bingestickning

                           
Veckan därpå, 18 oktober, ägnades åt den halländska sticktraditionen, så kallad binge av det dialektala ordet för binda, alltså sticka. Vår gästlärare hade med sig en hel buffé av mönsterstickat!

                              
På 1970-talet var den här bingekappan särskilt populär. Det stickades i det karaktäristiska bjärbomönstret, ofta i rött, vitt och blått som på bilden.

                       
                                 Bjärbomönstret i lite olika färgkombinationer

 
En dubbelmössa med tofs!

                               
Hemligheten bakom bingestickningen, eller åtminstone en teknik som underlättar, fick vi lära oss av gästläraren Kersti. Hon visade hur man håller båda mönsterfärgerna i vänster hand samtidigt och på så vis slipper besväret med ihoptrasslade trådar.

                             
                                           Vi provstickade lite mönster

                              

                      
                                                               Fint!

                       
"Skånskan sir då något ut... men Halländskan sir ut som fan"
Den halländska stickningen spred sig över landet, eftersom de fattiga halländska kvinnorna ofta försörjde sig genom att sticka på beställning. Här är en karikatyr från 1796, där den skånska kvinnan till vänster är trind och välbärgad, jämfört med den pinniga halländskan, som har stickningen i högsta hugg. 

                 
Under natten hade den första snön fallit. Så här vackert var det på morgonen när vi gick till klassrummet.

 
                                   Vi gjorde fint på Lindas bil.

               

Kommentarer
Postat av: [email protected]

Såg min fina mössa som jag sickat i Bjärbomönster från 1700-talet blev så glad för jag är fortfarande stolt.Stickade även tröjan med gubbamönster. Rundstickor och alla sa att jag var så duktig. Nu förstår jag : för jag älskar bingestickning. Hoppas på att återuppta bingestickning . Skulle så gärna vilja ha en bild till facebook...Men vet inte var jag kan få tag i den??? Kan Ni hjälpa mig med detta är jag evigt tacksam !!! Mvh från [email protected] Ingrid Åstrand Sundbyberg

2011-08-11 @ 16:50:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0